Skip to content

"Technologie voor thuis is onmisbaar voor mensen met een beperking"

Michel

Michel Tactor is gebruiker van zorgtechnologie en inmiddels ook ruim een jaar werkzaam als ambassadeur van de ervaarwoning in Den Haag. Zo geeft hij onder andere rondleidingen door de woning, die uitgerust is met meer dan 90 slimme en handige hulpmiddelen, om mensen te informeren over de mogelijkheden van zorgtechnologie. Waarom koos Michel ervoor om vrijwilliger te worden en welke hulpmiddelen gebruikt hij om zijn leven makkelijker te maken?

Waarom besloot je om ambassadeur te worden van de iZi-ervaarwoning?

‘Vanwege de chronische stofwisselingsziekte Cystic Fibrosis (ook wel bekend als taaislijmziekte) werd ik vroeger regelmatig opgenomen in het ziekenhuis. Hierdoor kreeg ik veel te maken met medische technologie zoals infuuspompen en verstelbare bedden. Ik was me er toen alleen nog niet van bewust dat er ook heel veel hulpmiddelen beschikbaar zijn voor thuisgebruik en dat het ‘zorgtechnologie’ heet. Door mijn werk bij Voorall, een belangenorganisatie voor Hagenaars met een beperking, ben ik geïnformeerd over de ervaarwoning. Pas na mijn bezoek aan de woning zag ik hoeveel oplossingen er beschikbaar zijn en hoeveel profijt mensen van zorgtechnologie kunnen hebben. Hierdoor raakte ik enthousiast over Technologie voor Thuis en de ervaarwoning.’

Wat doe je als vrijwilliger van de ervaarwoning?

‘(Zorg)technologie is vaak moeilijk te begrijpen voor ouderen en mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Als vrijwilliger help ik om het begrijpelijk te maken en te laten zien dat er ook eenvoudig bedienbare producten beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een smartphone voor senioren, zoals de SimPhone 4. Wat ik belangrijk vind, is dat niet alleen ouderen, maar ook mensen met een beperking inzien hoe zorgtechnologie hen kan helpen om het dagelijks leven makkelijker of veiliger te maken. Mijn focus ligt dan ook in het vinden en het bekendmaken van oplossingen die iedereen met een beperking kunnen helpen.’

Welke hulpmiddelen gebruik jij zelf?

‘Door de ervaarwoning ben ik een dekbedhoes gaan gebruiken die met een rits volledig te openen en te sluiten is. Dit maakt het verschonen van bedden een heel stuk makkelijker. Daarnaast heb ik de app Freestyle LibreLink op mijn telefoon, waarmee ik mijn bloedsuikers meet. Dat is nodig vanwege mijn diabetes, die op achtjarige leeftijd bij mij is ontstaan. Voorheen gebruikte ik hiervoor de bekende vingerprik, maar na jaren van 5 á 6 keer per dag meten, had ik bijna geen vingers meer over. Ik was dan ook heel blij met de komst van de Freestyle Libre-app. Die meet door middel van een sensor op je arm continu je bloedsuikers, zonder vingerprik. Wat mij ook een fijn hulpmiddel lijkt, is een deurslot dat je kunt openen met een tag in plaats van een sleutel. De ervaarwoning beschikt over zo’n slot voor de voordeur. Je hoeft de tag alleen tegen het slot te houden en de deur ontgrendelt. Zo hoef ik bijvoorbeeld ’s avonds in het donker niet meer lang te rommelen met mijn sleutels. Heel handig!’

Hoe helpen de hulpmiddelen jou in het dagelijks leven?

‘Het fijnste aan zorgtechnologie vind ik het gemak dat het biedt en dat ik net iets meer zelf kan doen zonder dat het me al te veel energie kost. Ik woon bij mijn ouders en zij helpen mij nog met het een en ander, maar zij worden ook een dagje ouder. Voor hen is het ook fijn dat de hulp die zij me bieden wat minder intensief is geworden door zorgtechnologie.’

Wat voor advies zou je geven aan iemand die nog geen zorgtechnologie gebruikt?

‘Mensen die nog geen zorgtechnologie gebruiken, zou ik aanraden langs te komen bij de ervaarwoning om te kijken wat er allemaal beschikbaar is. Wellicht samen met een mantelzorger. Misschien komen ze wel iets tegen waarvan ze denken: oh, daar heb ik misschien iets aan. In de uitleenpunten kunnen ze vervolgens een hulpmiddel voor een periode gratis lenen om het thuis uit te proberen. Ook zou ik ze adviseren om in gesprek te gaan met mensen die al zorgtechnologie gebruiken. In de ervaarwoning zijn vrijwilligers aanwezig om tips en ervaringen te delen, maar ook om vragen te beantwoorden. Kom langs zou ik zeggen!’