Jan (86) maakte via het wijkcentrum Mariahoeve kennis met een slim horloge. ‘Sinds het overlijden van mijn vrouw drie jaar geleden woon ik alleen. Ik wil graag bij de tijd blijven dus ik was wel benieuwd of zo’n horloge iets voor mij zou zijn.’
Snel hulp als dat nodig is
Het horloge van Jan is verbonden met een alarmcentrale en drie telefoonnummers van vrienden. Hij kan zelf op een alarmknop drukken, maar het horloge merkt ook op als hij valt. Dan wordt automatisch een vriend gebeld. ‘En ik kan er ook gewoon de tijd op zien’, grapt hij. Het slimme horloge geeft Jan meer zekerheid in huis: ‘Mocht het ooit nodig zijn dan kan ik op een knop drukken en belt de alarmcentrale m’n dichtstbijzijnde vriend. Die kan dan snel naar m’n huis komen. Hiervoor heb ik een abonnement afgesloten en ik vind het niet duur. Ook de service is erg goed. Laatst laadde hij niet meer op, toen heb ik meteen een nieuw exemplaar gekregen.’
Gevoel van zekerheid
Het gevoel van zekerheid dat hij van het slimme horloge krijgt, helpt hem om gewoon te blijven doen wat hij altijd al deed. Zo gaat hij een paar keer per week eten bij het wijkcentrum en gaat Jan nog regelmatig de stad in, voor een boodschap of ergens op de koffie. Zijn zelfstandigheid is voor hem belangrijk.
‘Ik wil dingen blijven doen en niet alleen maar voor de televisie zitten. Ik wil niet eenzaam worden. Daarom eet ik regelmatig in het wijkcentrum. Dat is heel gezellig. We zijn inmiddels met zijn zessen. Iedereen is al aardig op leeftijd en ik heb ze daar ook over m’n horloge verteld. Niemand wil zo’n valalarm aan een touw om z’n nek, daar begin ik niet aan. Dan is zo’n horloge toch een veel betere oplossing?’
‘Gelukkig heb ik de alarmknop nog niet nodig gehad – en ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft! Ik ben wel eens gevallen toen ik dat ding nog niet had. Niet ernstig, maar m’n knie lag wel open. Ik heb mezelf toen bij elkaar geraapt, dat moest ik zelf doen. Mocht ik nu nog een keer vallen, weet ik dat ik snel hulp kan inroepen.’